Wat ben ik lekker uitgerust! Ik heb namelijk twee heerlijke weken mogen genieten van tropische zon, zee en strand. En al dat genieten moest ik natuurlijk ook delen met mijn 200 beste vrienden op social media. Want wat niet wordt gedeeld is eigenlijk niet gebeurd, toch? Alhoewel ik graag verkondig dat het aantal likes niet uitmaakt…ben ik daar stiekem toch best gevoelig voor.
Wat betreft de gemiddelde wachttijd presteren de klantenservices van KPN en ZeelandNet het best, leren de vandaag gepubliceerde onderzoeksresultaten. Bij die providers krijg je binnen twee minuten een medewerker te spreken. Met liefst elf minuten moeten consumenten bij T-Mobile het langst wachten, aldus de vereniging die opkomt voor de belangen van consumenten in Nederland. Elke provider werd dertig keer gebeld, op verschillende tijdstippen. Bij KPN, T-Mobile en ZeelandNet werden de kortste wachttijden gemeten van minder dan een minuut. Bij XS4ALL en T-Mobile werden echter ook een keer een wachttijd van 23 minuten genoteerd. Tele2 spande de kroon met een wachttijd van 26 minuten.
De Consumentenbond verricht vaker mysteryonderzoek naar telefonische wachttijden. Zo ontdekte de vereniging eerder dat die bij huisartsenposten ‘ontmoedigend lang’ zijn bijvoorbeeld.
AI-toepassingen
Ondertussen maakt onderzoek in opdracht van Zendesk onder meer dan 1.000 Nederlanders duidelijk dat ‘lang in de wacht staan’ de grootste irritatiefactor is voor mensen die met een vraag of probleem contact opnemen met een klantenservice. Ongeïnteresseerde of onvriendelijke medewerkers en foutieve antwoorden complementeren deze top 3. Ook het ontbreken (of onvindbaar zijn) van goede informatie en antwoorden op de website, en slecht geïnformeerde of slecht toegeruste service-medewerkers kan op z’n zachts gezegd op weinig bijval van consumenten rekenen.
Een goede aansluiting vinden bij de behoeften van klanten, bijvoorbeeld door middel van technologie, helpt volgens Robert Kruis (Country Manager voor Zendesk in Nederland), enorm. ‘Met behulp van artificial intelligence-toepassingen als answer bots en chatbots kun je ervoor zorgen dat klanten via de website altijd de juiste informatie op hun vragen krijgen. Hierdoor kunnen helpdeskmedewerkers zich veel meer richten op de complexere vraagstukken en het relationele aspect.’
Bron: www.customerfirst.nl