Wat ben ik lekker uitgerust! Ik heb namelijk twee heerlijke weken mogen genieten van tropische zon, zee en strand. En al dat genieten moest ik natuurlijk ook delen met mijn 200 beste vrienden op social media. Want wat niet wordt gedeeld is eigenlijk niet gebeurd, toch? Alhoewel ik graag verkondig dat het aantal likes niet uitmaakt…ben ik daar stiekem toch best gevoelig voor.
Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:
- Decathlon stijgt het hardst in merkkracht; elektronicaketen Expert daalt het meest
- Afwisselend assortiment, prettig winkelen en een goede webshop worden steeds belangrijker
- Albert Heijn heeft het vriendelijkste personeel; De Echte Bakker en Primera scoren ook hoog
- Prijs en promoties blijven de succesfactoren in retail; Lidl is op deze factoren nummer één
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen interesseert de retailconsument nauwelijks
Bol.com voor 4e jaar op rij sterkste retailmerk én merk met de hoogste groeiverwachting
Bol.com levert een uitzonderlijke merkprestatie. Het bedrijf staat al voor het vierde jaar achtereen op de nummer één plek als sterkste merk en is daarnaast ook nog eens de meest kansrijke groeier. Door alle lagen van de bevolking heen bestaat veruit de meeste bewondering voor de online retailer. Ook voelt men zich het meest met de webwinkel verbonden.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de ijzersterke positie van bol.com:
‘Dankzij de sterke band met het merk, spreekt het hoogste percentage consumenten de intentie uit om in de komende jaren bij bol.com te (blijven) kopen. Naast de uitzonderlijke professionaliteit van de webwinkel is de Nederlandse consument vooral ook onder de indruk van de enorme dynamiek rond het bedrijf. Het groeipotentieel van bol.com lijkt met deze uitkomsten bijna onbegrensd.’
Nieuwkomer Hudson’s Bay is al heel bekend, maar nog niet erg geliefd
Bij Hudson’s Bay ziet de wereld er anders uit. Sinds de opening van de eerste vestiging in september 2017 heeft Hudson’s Bay snel een hoge naamsbekendheid opgebouwd. Dankzij veel publiciteit en twaalf vestigingen over het hele land verspreid, kent inmiddels meer dan de helft van de bevolking de naam van de Canadese warenhuisketen. Maar op de andere pijlers van merkkracht, waardering en binding, is de invulling van het merk nog erg mager.
Volgens Hendrik Beerda is het voor Hudson’s Bay erop of eronder:
‘Of de opgebouwde naamsbekendheid ook voor een financieel succes gaat zorgen, is de vraag. In verhouding met de opgebouwde merkkracht ligt de koopintentie nu te laag. Hudson’s Bay moet de consument duidelijker gaan maken waar zijn warenhuizen zich in onderscheiden. Het ziet er anders erg somber uit voor de warenhuisketen.’