Wat ben ik lekker uitgerust! Ik heb namelijk twee heerlijke weken mogen genieten van tropische zon, zee en strand. En al dat genieten moest ik natuurlijk ook delen met mijn 200 beste vrienden op social media. Want wat niet wordt gedeeld is eigenlijk niet gebeurd, toch? Alhoewel ik graag verkondig dat het aantal likes niet uitmaakt…ben ik daar stiekem toch best gevoelig voor.
Zorgvuldigheid
Hoewel bedrijven wereldwijd optimistisch zijn over de rol van generatieve AI in het verbeteren van klantenservice, deelt slechts 29% van de Nederlandse consumenten deze opvatting. Het onderzoek benadrukt dat 75% van de Nederlandse consumenten zich zorgen maakt over het onethisch gebruik van AI. Om het sentiment ten opzichte van AI te veranderen, moeten bedrijven transparantie en zorgvuldigheid tonen en het vertrouwen van hun klanten verdienen. Hierbij vindt 87% van de Nederlanders dat een mens de output van AI moet valideren, een percentage dat hoger ligt dan het Europees gemiddelde van 77%.
Spanningsveld
De Nederlandse consument waardeert desondanks technologische innovatie. Ongeveer 62% van de Nederlanders verwacht persoonlijkere service dankzij technologie, terwijl 68% gelooft dat ze in de toekomst sneller geholpen zullen worden door AI-gestuurde systemen. Bjorn de Visser, regional vice-president Commerce Cloud bij Salesforce, erkent het spanningsveld tussen consumentenvertrouwen en technologie. 'In een tijd waarin data explosief toeneemt en de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, is technologie de oplossing om efficiënter en effectiever te werken, mits we het zorgvuldig inzetten en bedrijven vertrouwen voorop stellen.'
Bron: CustomerFirst.nl