Wat ben ik lekker uitgerust! Ik heb namelijk twee heerlijke weken mogen genieten van tropische zon, zee en strand. En al dat genieten moest ik natuurlijk ook delen met mijn 200 beste vrienden op social media. Want wat niet wordt gedeeld is eigenlijk niet gebeurd, toch? Alhoewel ik graag verkondig dat het aantal likes niet uitmaakt…ben ik daar stiekem toch best gevoelig voor.
De meeste consumenten zijn het intussen gewend om online bestellingen te plaatsen. Cijfers uit het onderzoek van Manhattan, waarvoor het bedrijf duizend (1.000) Nederlandse consumenten uit verschillende leeftijdsgroepen heeft ondervraagd, tonen aan dat meer dan twee op de drie deelnemers (67%) gemiddeld minstens één keer per maand een online aankoop doet. 17% bestelt zelfs iedere week iets via een webshop.
Natuurlijk mag de populariteit van online shoppen geen negatieve stempel op het milieu drukken. Het onderzoek peilde daarom ook de verwachtingen die consumenten hebben van bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Zeven op de tien (71%) vindt het belangrijk dat bedrijven hun activiteiten duurzamer maken. Daarnaast wil ruim 58% dat organisaties uitgebreid en transparant communiceren over de inspanningen die ze leveren, onder meer om duurzaam te produceren en te leveren.
Duurzaam verzenden en retourneren
Vandaag besteld, morgen geleverd? Volgens de survey hoeft dat geen must te zijn. Zo’n 67% van de deelnemers verwacht dat webshops klimaatvriendelijke bezorg- en retouropties aanbieden. Iets meer dan de helft van de consumenten (57%) wil bovendien dat online verkoopkanalen hen actief bewust maken van de meest duurzame verzendoptie. Hier is zeker nog werk aan de winkel, want slechts 34% gelooft dat webshops daar vandaag al duidelijk over communiceren. Ook de verpakking van een bestelling verdient aandacht: 73% van de consumenten verwacht dat de verkoper duurzaam verpakkingsmateriaal gebruikt.
Duurzaamheid moet eveneens een factor zijn in opties om artikelen terug te sturen. Ongeveer 69% hecht belang aan de duurzame levenscyclus van producten die ze aankopen. Zo moeten bedrijven geretourneerde items bijvoorbeeld recyclen. En in plaats van teruggestuurde producten meteen te vervangen, wil 67% eerst graag de keuze krijgen om het item in kwestie te laten repareren.
“De e-commercesector heeft de afgelopen jaren al belangrijke stappen gezet om duurzamer te werken. Vandaag is duurzaamheid meer dan ooit de prioriteit voor elke succesvolle webshop. Gedragsverandering bij klanten is enkel mogelijk als je hen goed informeert. Bied daarom verschillende verzendopties aan en toon de ecologische impact van elke keuze. Uiteindelijk is dat niet alleen goed in het kader van duurzaamheid, maar het helpt ook om efficiënter te werken en kosten te besparen. Een win-win voor klant, retailer en planeet”, zegt Pieter Van den Broecke, managing director bij Manhattan Associates België, Nederland, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.
Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten over het algemeen niet zoveel waarde hechten aan het zo snel mogelijk in huis hebben van producten. Slechts 9 procent vindt same day delivery of next day delivery een belangrijke reden om een bestelling te plaatsen. De controle houden over wanneer de bezorging plaatsvindt is voor veel mensen veel belangrijker. Zo wil een meerderheid (58 procent) zelf het bezorgmoment kunnen kiezen.
Ook zijn consumenten best bereid om zelf naar een winkel te gaan om een pakket op te halen of te retourneren. 86 procent van de ondervraagden vindt dat prima om te doen. Wel vindt een ruime meerderheid dat de afstand die ze daarvoor moeten afleggen niet te ver moet zijn. Voor 31 procent is 2 kilometer het maximum, bij 34 procent ligt dat op 2 tot 5 kilometer.